Ειδική Αγωγή / Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών

0
105

Ειδική Αγωγή / Μαθησιακές Δυσκολίες
Το κέντρο μέσα από την Ειδική διαπαιδαγώγηση προσφέρει εξειδικευμένες
εκπαιδευτικές υπηρεσίες σε παιδιά και εφήβους που έχουν ειδικές εκπαιδευτικές ή/και
κοινωνικές ανάγκες. Συγκεκριμένα η ειδική αγωγή κρίνεται απαραίτητη για την
αντιμετώπιση των παρακάτω δυσκολιών.
• Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (Δυσλεξία, Δυσαριθμησία, Δυσορθογραφία,
Δυσγραφία, Δυσπραξία).
• Ελλειμματική προσοχή/ Υπερκινητικότητα.
• Νοητική υστέρηση.
• Δυσκολίες Λόγου / Ομιλίας.
• Αναπτυξιακές διαταραχές (π.χ. αυτισμός).
Γιατί είναι σημαντική η έγκαιρη παρέμβαση;
Αν και ένα ειδικό παιδαγωγικό πρόγραμμα παρέμβασης μπορεί να εφαρμοστεί σε
ανθρώπους οποιασδήποτε ηλικίας, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να ξεκινά όσο το δυνατό
νωρίτερα. Η έγκαιρη παρέμβαση προλαμβάνει τη συσσώρευση μαθησιακών κενών από
τη μία σχολική τάξη στην επόμενη, δηλαδή βοηθά το παιδί να αρχίσει σταδιακά να
«συμβαδίζει» με τους συνομηλίκους του στην κατανόηση και διαχείριση της σχολικής
ύλης. Έτσι συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό και στην πρόληψη δευτερογενών
προβλημάτων, όπως είναι το άγχος, η χαμηλή αυτοεκτίμηση, η σχολική αποτυχία, η
απόσυρση/απομόνωση από την ομάδα των συνομηλίκων του και η επιθετική ή/και
αντικοινωνική συμπεριφορά.
Πρακτικοί Στόχοι
Ο ειδικός παιδαγωγός προσεγγίζει τους μαθητές με εξατομικευμένο τρόπο που
προσαρμόζεται στις διαφορές, τις δυσκολίες και τις ειδικές ανάγκες του καθενός.
Ταυτόχρονα, παρέχει πρακτικές συμβουλές διαπαιδαγώγησης στους γονείς. Μερικοί
από τους στόχους που τίθενται στο πλαίσιο της ειδικής αγωγής έχουν να κάνουν με τη
βελτίωση δεξιοτήτων όπως:
• Ανάγνωση / Ορθογραφία
• Λεξιλόγιο
• Κατανόηση και απομνημόνευση κειμένου
• Έκθεση
• Λογικομαθηματική σκέψη – μαθηματικά
• Συγκέντρωση της προσοχής
• Λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία
• Αυτοεξυπηρέτηση
• Κοινωνικές δεξιότητες
Πότε ένα παιδί χρειάζεται να παρακολουθήσει ειδικό παιδαγωγικό
πρόγραμμα;
Ενδεικτικά, θα μπορούσε να πει κανείς ότι ένα παιδί χρειάζεται να αξιολογηθεί και,
ενδεχομένως , να παρακολουθήσει πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής, όταν:
• Αφιερώνει υπερβολικά πολλή ώρα στη σχολική μελέτη, με φτωχά όμως
αποτελέσματα.
• Δυσκολεύεται στην αντιστοίχιση κάθε γράμματος με τον ήχο που αντιστοιχεί
σε αυτό.
• Διαβάζει πολύ αργά για την ηλικία του, κάνει πολλά λάθη κατά την ανάγνωση,
συλλαβίζει, δεν έχει σταθερό ρυθμό ανάγνωσης κ.τ.ό.
• Κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη, σε σύγκριση με τα συνομήλικά του παιδιά,
παραλείπει γράμματα, συλλαβές ή ολόκληρες λέξεις, αντικαθιστά γράμματα με
άλλα, αντιμεταθέτει γράμματα ή συλλαβές κ.τ.ό.
• Σχηματίζει τα γράμματα με ασυνήθιστο τρόπο (π.χ. γράφει καθρεπτικά,
μπερδεύοντας το δεξί με το αριστερό ή το πάνω με το κάτω).
• Δυσκολεύεται στη γραπτή έκφραση – σε επίπεδο ιδεών ή/και οργάνωσηςδομής.
• Δυσκολεύεται πάρα πολύ στην επεξεργασία των δευτερευόντων μαθημάτων
(«τα λέει απέξω και αμέσως μετά/το άλλο πρωί τα ξεχνάει»).
• Δυσκολεύεται να κατανοήσει ένα, κατάλληλο για την ηλικία του, κείμενο που
διαβάζει ή/και πολλές λέξεις μέσα σε αυτό.
• Δυσκολεύεται στην εκτέλεση απλών, για την ηλικία του, αριθμητικών πράξεων
ή/και στην επεξεργασία μαθηματικών προβλημάτων.
Πώς λειτουργεί ένα πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής;
Ένα ειδικό παιδαγωγικό πρόγραμμα στοχεύει, μέσα από κατάλληλες, εξατομικευμένες
και ειδικά σχεδιασμένες δραστηριότητες και παρεμβάσεις, στην εκμάθηση ενός
συνόλου στρατηγικών, οι οποίες θα βοηθήσουν το παιδί να αντεπεξέρχεται στις
απαιτήσεις του σχολικού/επαγγελματικού/κοινωνικού του περιβάλλοντος.
Ταυτόχρονα στοχεύει στον επαναπροσδιορισμό του τρόπου μάθησης του παιδιού,
προκειμένου αυτός να είναι περισσότερο αποτελεσματικός, σε σύγκριση με τη
συνηθισμένη προσέγγιση της σχολικής τάξης

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here